۱۳۹۱۱۲۱۲

نگاهی به تاریخ اولین تمدن جهان (سومر ها )

نگاهی به تاریخ اولین تمدن جهان (سومر ها )

در پایان این نوشته مثال هایی از زبان سومری و هم معنی ان در ترکی امروزی آورده شده است و همچنین منابع و اسناد مطلب
سومریها در جنوب عراق امروزی و شمالغرب خلیج سومر زندگی کرده و مدنیتی با کیفیت درست کرده اند زمان امدن سومرها به این خاک ها به صورت دقیق معلوم نیست لکن متخصصهای تاریخ قدیم نشان می دهد که سومرها ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد در جاهای نشان داده شده اولین مدنیت روشن بشریت را به وجود اورده اند شهرایی مانند
"اور-ur" ، "اوروک -uruk" ، "ائرئیخ" ، "نیپ - nippur" ، " کیش- kisch" ، "له کش " ، "لرسا "... که مراکز بزرگ مدنیت بودنند ساخته اند پس می توان گفت سومرها حداقل 500سال قبل از ان یعنی 5000سال قبل از میلاد در خاکهای عراق بوده اند یعنی تخمینا می توان سومرها 4500-5000 سال قبل از میلاد به بین النهرین اومدنند
امروزه می توان گفت که تمامی متخصصهای تاریخ قدیم چنین فکر میکنند که سومرها از وطن اصلی ترکان اسیای میانه به عراق امدنند متخصص مشهور حقوق "علی پاشا صالح " در اثر "حوق تاریخی" خویش درباره اصلیت سومرها راهی که عبور کرده اند و قانون های که به وجود آورده اند چنین می نویسد:
«نزدیک به هفت هزارسال پیش قومی به نام سومر در جستو جوی خاکهای حاصلخیز از راه قفقاز و شمالغرب ایران ( آزربایجان شمالی و جنوبی امروز) به قسمت های جنوب بین النهرین امده و جنوب عراق را برای خود وطن کرده اند انها در ابتدا سومر و بعدا با نام "بابل" معروف شدنند سومرها با خط میخی بر روی لوحه های گلی ، هزاران قانون و سرگذشتهای خود را با زبان سومری نوشته اند این لوحه ها در موزه های بزرگ جهان نگه داری میشود»
علی پاشا صالح در جایی دیگر اثر خود چنین مینویسد:
ساکنان اصلی اسیای مرکزی تکها هستند اولین مدنیت ها به خصوص " سومر " ها و "هیت " ها که مدنیت را به وجود اوردنند ، در این گهواره به وجود امده و مهاجرت کرده اند ، از طوایف ترک نژاد بوده اند و اولین زبانی که بشر به ان صحبت کرده زبان ترکی بوده و بسیاری از کلمات زبانهای امروزی ریشه ترکی دارد..
سومرها اولین وجود اورنده های مدنیت
تا عصر بیستم نظر عمومی مورخان عبارت از این بود که ، در منطقه ما و حتی اولین بشریت در مصر و یونان قدیم به میدان امده است . لاکن از اوایل قرن بیستم کنده کاری ها و جست و جوهای عملی عکس این ادعاها را ثابت کرده است دیگر امروز تاریخ دلایل و مدرکهایی به طور قطعی نشان می دهد که نه فقط اولین مدنیت در مصر به وجود نیامده است بلکه همین مدنیت مصر از مدنیت سومر به وجود امده است.
متخصص مشهور تاریخ قدیم پروفسور "وولی _ woolley" که از طرف دانشگاه پنسیلوئنییا و موزه بریتانیا رهبر هیآت کنده کاری های شهر "اور" رفته بود ، بعد از کنده ها در کتابی که در مورد سومرها نوشت به شکل قطعی ثابت کرده است که « خلق سومر در بین النهرین دو هزار سال از مصری ها به اوج شهرت رسیده و فرضیه مدنیت مصر قدیمی تر است را شکست و رد کرده است. سومرها چهار سال قبل از میلاد از مراحل والای مدنیت گذشته و به مصر، مصر،اسوری،اسیای کوچک،کئرت و یونان راه داده اند. »
سومرها اولین قانون گذاران بشریت
امروزه تقریبا همه مورخان تاریخ قدیم به این فکر هستند که ، بر اساس معلوماتی که امروز هست ، سومرها اولین قانون گذاران بشریت شده و قوانین حمورابی بسیار زیادی پس از سومرها و براساس ان ها به وجود امده است.فکرهای علی پاشا صالح در این مورد لایق دقت است. او می نویسد:«مجموعه قوانین حمورابی ، پس از ویران شدن سومرها ، براساس قوانین و عادات - عنعنه های انها نوشته شده است. مضمون اکثر ان قانون ها از مجموعه ان قانون ها اقتباس شده است که ، شاه "اور" "دونگی-dungi" نوشته بود. به غیر از مجموعه های "نیسابا-nisaba" و " هانی - hani" شاهان طایفه "ایسئن" نیز مجموعه قانون به وجود آورده بودند.»
خط سومرها
عالمان اورپا و آمریکا که در نتیجه کنده کاری هایی که در بابل ، شوش، اور،نیپ پور، و سایر نقاط شهرهای سومر- ایلام ،کوزه و لوحه های سنگی و اثرهای نوشته شده ی بی شماری که همه آنها به خط میخی نوشته شده است یافته اند ، در موزه های اروپا و امریکا نگه داری میشود. به فکر عالمان تاریخ  شناس بزرگ خط میخی را سومرها اختراع کرده است. طول چند هزار سال ، در این منطقه اکثر خلقها از الفبای میخی استفاده میکردنند.
سومرها به حیاط و مدنیت بشر چه چیزهایی اورده اند؟
همان طور که ذکر شد ، سومرها به حیات عموم بشر و مدنیت ان خدمات بزرگی کرده و خیلی چیزها را به آن ارمغان آورده اند. از این خدمات میتوان گفت:
قانون گذاری در جامعه و اداره جامعه بر اساس آن.
ایجاد کردن الفبا برای تثبیت زبان گفتاری،با الفبای میخی تظاهر کرده است.
3-شروع علم ها و شاخه های مختلف صنایع با سومرها و بعد ها به واسطه ملت های مختلف از نسل  به نسل امده و به صورت تکمیل شده به درجه امروزی رسیده است.
شب و روز را به 24 ساعت،هرساعت را به 60 دقیقه و هر دقیقه را به 60 ثانیه تقسیم کردن نیز یادگاری از سومرها است.
این یک حقیقت علمی است که تقسیم دایره به 360 درجه،از دوران سومرها ماده است.
کشف تعدادی از فلزات ، از ان جمله آلمنیوم.
....
....
....
چند مثال از کلمات سومری و هم معنی ان در تورکی امروزی:
سومری
ترکی
معادل فارسی
İkki
iki-ikki
دو
üç
سه
Ama
(Ana(aba-neze
مادر
Abba
(Apa(aba-apa-baba
پدر
Bilga
(Bilgli(bilen
دانا
Çolpan
çoban
چوپان
Dam
Dam
خانه
De
(De(demek
بگو( گفتن)
Dring
Derın
بگویید
Uzu
Quzu
گوساله
Güleş
gülüş
خنده رو
Gım
Kim
چه کسی
İb
İp
نخ

اسناد:ایران تورکلرینین اسکی تارخی ، محمد تقی زهابی
حقوق تاریخی ،علی پاشا صالح
پیرنیا جلد 1
اولجاس سلیمان ، ازی یا استانبول
منبع:  برگرفته شده از کتاب( کوروش به اصتلاح کبیر) نوشته: حسین فیض الهی وحید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

یاشاسین بتون تورک دیلی